Γενικές Πληροφορίες
1. Τι είναι το IRIS Payments;
Το IRIS Payments (ή IRIS) είναι μία υπηρεσία πληρωμών, η οποία σας επιτρέπει να δέχεστε πληρωμές (χωρίς τη χρήση κάρτας) από τον τραπεζικό λογαριασμό του πελάτη σας, στο λογαριασμό που ήδη διατηρείτε στην Alpha Bank για την εκκαθάριση συναλλαγών με κάρτες.
2. Ποια η διαφορά του IRIS που μέχρι σήμερα διαθέτουν οι επιχειρήσεις, σε σχέση με τη νέα δυνατότητα μέσω POS & e-Commerce;
Tο IRIS P2B (Person to Busines), το οποίο υπήρχε ήδη, αφορά άμεσες πληρωμές από ιδιώτες προς ατομικές επιχειρήσεις ή/και ελεύθερους επαγγελματίες. Το IRIS Commerce είναι μια υπηρεσία που χρησιμοποιείται για άμεσες πληρωμές σε ηλεκτρονικά και φυσικά καταστήματα, ανεξαρτήτως νομικής μορφής. Στο IRIS P2B η εκκίνηση της συναλλαγής γίνεται από τον ιδιώτη προς τον επαγγελματία, ενώ στο IRIS Commerce η συναλλαγή εκκινείται από την επιχείρηση με αποδοχή της πληρωμής από την πλευρά του ιδιώτη.
3. Από πότε θα είναι διαθέσιμο το IRIS Payments;
H ενεργοποίηση της υπηρεσίας IRIS είναι σε εξέλιξη για το σύνολο των επιχειρήσεων και θα ολοκληρωθεί εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας της 1ης Δεκεμβρίου 2025.
4. Διαθέτω τερματικό NEXI POS, θα υποστηρίζεται το IRIS?
Ναι. H ενεργοποίηση της υπηρεσίας IRIS είναι σε εξέλιξη για το σύνολο των επιχειρήσεων και θα ολοκληρωθεί εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας της 1ης Δεκεμβρίου 2025.
Δείτε εδώ αναλυτικές οδηγίες χρήσης ανά τύπο τερματικού NEXI.
5. Διαθέτω τερματικό POS Cardlink, θα υποστηρίζεται το IRIS?
H ενεργοποίηση της υπηρεσίας IRIS είναι σε εξέλιξη για το σύνολο των επιχειρήσεων και θα ολοκληρωθεί εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας της 1ης Δεκεμβρίου 2025.
6. Διαθέτω πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου (e-Commerce) Cardlink, θα υποστηρίζεται το IRIS;
Η υλοποίηση της δυνατότητας αποδοχής IRIS πληρωμών μέσω της πλατφόρμας ηλεκτρονικού εμπορίου (e-Commerce) της Cardlink είναι σε εξέλιξη, με στόχο την τήρηση των προβλεπόμενων ημερομηνιών, δηλαδή το να είναι σε πλήρη λειτουργικότητα την 1η Δεκεμβρίου 2025.
7. Διαθέτω πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου (e-Commerce) NEXI XPay, θα υποστηρίζεται το IRIS;
Ναι. Το IRIS θα ενεργοποιηθεί στη NEXI XPay από την 1η Νοεμβρίου 2025 ως εναλλακτικός τρόπος πληρωμής.
Ενεργοποίηση & Χρήση
8. Πρέπει να κάνω κάποια ενέργεια για να ενεργοποιήσω το IRIS στα POS;
Όχι. Η υπηρεσία ενεργοποιείται αυτόματα χωρίς κόστος εγκατάστασης ή τεχνική παρέμβαση από την πλευρά σας.
9. Πρέπει να κάνω κάποια ενέργεια για να ενεργοποιήσω το IRIS στο e-Commerce;
· Για την υπηρεσία Pay-by-Link, καθώς και για e-shops με Redirection, ΧPay Build, δεν απαιτείται καμία ενέργεια.
· Για e-shops με Server to Server (Web Service API), θα απαιτηθεί από μέρους της επιχείρησής τεχνική προσαρμογή με τη μέθοδο του Redirection.
10. Πώς γίνεται η πληρωμή μέσω IRIS σε POS τερματικά;
· Εφόσον ο πελάτης σας επιλέξει να πληρώσει με IRIS
· Επιλέγετε από το ταμειακό σας σύστημα το IRIS, ως τη μέθοδο πληρωμής
· Στο POS τερματικό εμφανίζεται ένα QR code
· Ο πελάτης αφού έχει ανοίξει στο κινητό του τηλέφωνο την εφαρμογή mobile banking της Τράπεζας επιλογής του (στην οποία έχει ενεργοποιήσει την υπηρεσία IRIS), σκανάρει με τη συσκευή του το QR code, προκειμένου να εγκρίνει την πληρωμή της συναλλαγής.
· Τo ποσό πληρωμής μεταφέρεται στο λογαριασμό που διατηρείτε ήδη στην Alpha Bank για την εκκαθάριση συναλλαγών με κάρτες.
11. Πώς γίνεται η πληρωμή μέσω IRIS στην e-Commerce πλατφόρμα XPay;
- Ο πελάτης επιλέγει το IRIS ως τρόπο πληρωμής στο checkout
- Σκανάρει το QR code της συναλλαγής που εμφανίζεται στην οθόνη μέσω της εφαρμογής mobile banking της τράπεζάς του, διαφορετικά μπορεί να επιλέξει τον σύνδεσμο προς το web banking της τράπεζάς του
· Επιβεβαιώνει την πληρωμή και ενημερώνεται άμεσα για την επιτυχή συναλλαγή.
- Τo ποσό πληρωμής μεταφέρεται στο λογαριασμό που διατηρείτε ήδη στην Alpha Bank για την εκκαθάριση συναλλαγών με κάρτες.
Χρεώσεις / Τιμολογιακή πολιτική
12. Υπάρχει προμήθεια για τις συναλλαγές IRIS Payments;
Ναι, υπάρχει μια μικρή χρέωση επί του ποσού της συναλλαγής για κάθε επιτυχημένη συναλλαγή.
13. Υπάρχει κάποια άλλη χρέωση;
Όχι, δεν υπάρχει άλλη χρέωση πέραν της προμήθειας ανά συναλλαγή.
14. Γιατί υπάρχει χρέωση; Δεν τη ζήτησα την υπηρεσία.
Για την ενεργοποίηση της υπηρεσίας δεν υπάρχει καμία χρέωση. Χρέωση υπάρχει ανά συναλλαγή, όπως ακριβώς συμβαίνει και με τις πληρωμές μέσω καρτών. Η εν λόγω χρέωση αντικατοπτρίζει το λειτουργικό κόστος και το κανονιστικό πλαίσιο που διέπει την υπηρεσία, εξασφαλίζοντας παράλληλα τη συμμόρφωση με τη νέα νομοθεσία και τη διατήρηση υψηλών προτύπων ασφάλειας και αξιοπιστίας.
15. Με ποιο σκεπτικό μου επιβάλετε αυτό το ποσοστό χρέωσης ανά συναλλαγή;
Η χρέωση αντικατοπτρίζει το λειτουργικό κόστος και το κανονιστικό πλαίσιο που διέπει την υπηρεσία, εξασφαλίζοντας παράλληλα τη συμμόρφωση με τη νέα νομοθεσία και τη διατήρηση υψηλών προτύπων ασφάλειας και αξιοπιστίας.
16. Δεν αποδέχομαι το κόστος. Δεν ζήτησα την υπηρεσία.
Αν θες να απενεργοποιήσεις την υπηρεσία IRIS από τα Nexi POS & Nexi XPay, επισκέψου το κατάστημα Alpha Bank με το οποίο διατηρείς συνεργασία, προκειμένου να υποβάλεις το σχετικό αίτημα. Σε κάθε περίπτωση πάντως, μπορείς απλά να μην χρησιμοποιείς τη Nexi για τις IRIS συναλλαγές σου. Δεν χρειάζεται δηλαδή να προχωρήσεις απαραίτητα σε απενεργοποίηση της υπηρεσίας, καθώς αυτή δεν παρέχεται με κάποια πάγια χρέωση.
Ενημέρωση
17. Πού θα μπορώ να δω τις συναλλαγές IRIS;
Οι συναλλαγές IRIS θα εμφανίζονται στο e-Merchants Portal.
Εγγραφείτε τώρα στο νέο e-Merchants Portal εντελώς δωρεάν και ενημερωθείτε για τις συναλλαγές της επιχείρησης σας.
Για τις συναλλαγές μέσω της XPay, εκτός της υπηρεσίας του e-Merchants Portal, oι συναλλαγές IRIS θα εμφανίζονται στο XPay Back Office αντίστοιχα όπως εμφανίζονται και οι συναλλαγές με κάρτα. Πρόσβαση στο XPay Back Office έχετε λάβει με την ένταξή σας στην υπηρεσία.
Υποστήριξη & Εξαίρεση
18. Τι κάνω αν χρειάζομαι βοήθεια;
Μπορείτε να επικοινωνείτε με την ομάδα υποστήριξης Nexi στο 210 62 44 300.
19. Μπορώ να μην αποδεχθώ την ενεργοποίηση της υπηρεσίας;
Ναι, Αν θες να απενεργοποιήσεις την υπηρεσία IRIS από τα Nexi POS & Nexi XPay, επισκέψου το κατάστημα Alpha Bank με το οποίο διατηρείς συνεργασία, προκειμένου να υποβάλεις το σχετικό αίτημα.
Λάβε υπόψιν ότι σύμφωνα με όσα αναφέρονται στο άρθρο 65 ν.4446/2016 σε συνδυασμό με τις διατάξεις του ‘αρθρου 215 του ν.5222/2025 αλλά και σχετικές Υπουργικές Αποφάσεις, η ενεργοποίηση της υπηρεσίας IRIS payments είναι υποχρεωτική από 01ης Νοεμβρίου 2025 για όλες τις επιχειρήσεις με την εξαίρεση αυτών που ρητά στο νόμο αναφέρονται.
20.Αλλάζει κάτι στην διασύνδεση με την ΑΑΔΕ?
Όχι, αυτή την στιγμή δεν υπάρχει αλλαγή στα ΑΑΔΕ πρωτόκολλα διασύνδεσης,
Επιστροφές
21. Πώς γίνονται επιστροφές στις IRIS συναλλαγές;
Δεν υποστηρίζεται μερική ή ολική επιστροφή IRIS συναλλαγής, με αυτοματοποιημένο τρόπο. Αναμένεται σχετική αναβάθμιση από τη ΔΙΑΣ εντός του 2026 για την υποστήριξη επιστροφών μέσω POS και e-Commerce. Μέχρι τότε, τα αιτήματα ολικών επιστροφών θα εξυπηρετούνται από τη Nexi, υποβάλλοντας αίτηση μέσω της σχετικής φόρμας, την οποία μπορείτε να βρείτε από 1.11.2025, κάνοντας log in στο emerchants.nexi.gr/ , στην ενότητα «ΕΝΤΥΠΑ».
22. Μπορώ να απενεργοποιήσω το IRIS και πώς;
Αν θες να απενεργοποιήσεις την υπηρεσία IRIS από τα Nexi POS & Nexi XPay, επισκέψου το κατάστημα Alpha Bank με το οποίο διατηρείς συνεργασία, προκειμένου να υποβάλεις το σχετικό αίτημα.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, μπορείτε απλά να μην χρησιμοποιείτε τη Nexi για τις IRIS συναλλαγές σας. Δεν χρειάζεται δηλαδή να προχωρήσετε απαραίτητα σε απενεργοποίηση της υπηρεσίας, καθώς αυτή δεν παρέχεται με κάποια πάγια χρέωση.
IRIS και ταμειακά συστήματα
23. Πώς γίνεται η πληρωμή μέσω IRIS σε POS τερματικά όταν δεν υπάρχει διασύνδεση με ταμειακό σύστημα;
Εφόσον ο πελάτης σου επιλέξει να πληρώσει με IRIS
· Εισάγεις στο τερματικό σου το ποσό της συναλλαγής
· Επιλέγεις από το τερματικό, την επιλογή IRIS, ως τη μέθοδο πληρωμής
· Στο POS τερματικό εμφανίζεται ένα QR code
· Ο πελάτης αφού έχει ανοίξει στο κινητό του τηλέφωνο την εφαρμογή mobile banking της Τράπεζας επιλογής του (στην οποία έχει ενεργοποιήσει την υπηρεσία IRIS), σκανάρει με τη συσκευή του το QR code, προκειμένου να εγκρίνει την πληρωμή της συναλλαγής.
· Τo ποσό πληρωμής μεταφέρεται στο λογαριασμό που διατηρείς ήδη στην Alpha Bank για την εκκαθάριση συναλλαγών με κάρτες.
24. Πρέπει να μιλήσω και με τον πάροχο του ταμειακού μου συστήματος;
Οι πάροχοι ταμειακών συστημάτων & ERP, είναι υποχρεωμένοι να έχουν κάνει υλοποίηση για να δέχονται πληρωμές με IRIS. Η συναλλαγή πάντα θα ξεκινάει από το τερματικό και θα καταλήγει στο ταμειακό σύστημα ή στο ERP. Εάν εμφανίζεται κανονικά η επιλογή IRIS σε Nexi τερματικό, αλλά δεν ολοκληρώνεται, βγάζοντας σφάλμα, θα πρέπει να μιλήσεις με τον πάροχό σου, ώστε να εξακριβώσεις εάν αυτός είναι έτοιμος να υποστηρίζει πληρωμές με IRIS.
Πιστώσεις
25. Γιατί τα χρήματα να πιστώνονται την επόμενη μέρα εφόσον τώρα χρησιμοποιώντας το ΑΦΜ ή το τηλέφωνο του εμπόρου η συναλλαγή με Iris γινόταν την ίδια στιγμή;
Η Nexi θα εκκαθαρίζει τις IRIS συναλλαγές στον ίδιο ακριβώς χρόνο με τις συναλλαγές καρτών. Θα θέλαμε όμως να γνωρίζετε ότι δουλεύουμε ήδη ώστε σύντομα να υλοποιηθεί η δυνατότητα άμεσης πίστωσης των IRIS συναλλαγών.
Nexi XPay (εξειδικευμένες ερωτήσεις)
26. Διαθέτω την υπηρεσία Pay-by-Link. Απαιτείται κάποια ενέργεια εκ μέρους μου;
Δεν απαιτείται καμία ενέργεια για την αποδοχή πληρωμών μέσω IRIS. Η ενεργοποίηση της υπηρεσίας θα πραγματοποιηθεί αυτόματα στο προφίλ σας.
27. Έχω διασύνδεση eshop μέσω Redirection. Υπάρχει κάποια τροποποίηση που πρέπει να πραγματοποιηθεί;
Δεν απαιτείται καμία τροποποίηση για την αποδοχή πληρωμών μέσω IRIS. Η ενεργοποίηση της υπηρεσίας θα πραγματοποιηθεί αυτόματα στο προφίλ σας.
Ο τεχνικός σας θα πρέπει να λάβει υπόψη του τα παρακάτω:
• Η παράμετρος paymentCircuit στο Response μήνυμα πλέον μπορεί να λαμβάνει την τιμή «IRIS»
• Η παράμετρος paymentEndToEndId στο Response μήνυμα θα περιλαμβάνει την τιμή «end_to_end_id»
• Η παράμετρος transaction_id θα περιλαμβάνει την αντίστοιχη τιμή για το IRIS. Για αναλυτικές οδηγίες δείτε εδώ: https://developer.nexigroup.com/xpaygreece/en-EU/api/
28. Οι συναλλαγές IRIS υποστηρίζονται από όλους τους τύπους συναλλαγών;
· Οι συναλλαγές IRIS υποστηρίζονται μόνο από πληρωμές (Payments).
· Συναλλαγές με προέγκριση (Preauthorisation/Payment Explicit) και επαναλαμβανόμενες συναλλαγές (recurring payments) δεν υποστηρίζουν την πληρωμή με IRIS και δεν θα εμφανίζεται η συγκεκριμένη επιλογή στην σελίδα πληρωμής.
· Εάν ο πελάτης επιλέξει δόσεις και στην συνέχεια τρόπο πληρωμής με IRIS θα χρεωθεί όλο το ποσό εφάπαξ.
29. Χρησιμοποιώ plugin για τη διασύνδεση του e-shop μου. Πρέπει να κάνω κάποια αλλαγή;
Εφόσον χρησιμοποιείς τα plugins της Nexi XPay και έχεις ενεργοποιήσει τις αυτόματες ενημερώσεις, δεν απαιτείται κάποια περαιτέρω ενέργεια. Σε περίπτωση που οι αυτόματες ενημερώσεις δεν είναι ενεργές, θα χρειαστεί να προβείς σε χειροκίνητη επικαιροποίηση του plugin μέσω του αντίστοιχου marketplace.
30. Οι συναλλαγές IRIS υποστηρίζονται από όλους τους τύπους συναλλαγών;
· Οι συναλλαγές IRIS υποστηρίζονται μόνο από πληρωμές (Payments).
· Συναλλαγές με προέγκριση (Preauthorisation/Payment Explicit) και επαναλαμβανόμενες συναλλαγές (recurring payments) δεν υποστηρίζουν την πληρωμή με IRIS και δεν θα εμφανίζεται η συγκεκριμένη επιλογή στην σελίδα πληρωμής.
· Εάν ο πελάτης επιλέξει δόσεις και στην συνέχεια τρόπο πληρωμής με IRIS θα χρεωθεί όλο το ποσό εφάπαξ.
Για αναλυτικές οδηγίες δες εδώ
31. Πως μπορώ να εμφανίσω το λογότυπο του IRIS στο e-shop μου;
Το banner με το λογότυπο των αποδεκτών καρτών και του IRIS είναι αναρτημένα στην παρακάτω σελίδα. Επίλεξε ένα από τα διαθέσιμα και ενσωμάτωσέ το στο e-shop σου.
Για αναλυτικές οδηγίες δες εδώ
Nexi e-Commerce (powered by Cardlink)
32. Διαθέτω την υπηρεσία Pay-by-Link. Απαιτείται κάποια ενέργεια εκ μέρους μου;
Δεν απαιτείται καμία ενέργεια για την αποδοχή πληρωμών μέσω IRIS. Η ενεργοποίηση της υπηρεσίας θα πραγματοποιηθεί αυτόματα στο προφίλ σου.
33. Έχω διασύνδεση eshop μέσω Redirection. Υπάρχει κάποια τροποποίηση που πρέπει να πραγματοποιηθεί;
Δεν απαιτείται καμία τροποποίηση για την αποδοχή πληρωμών μέσω IRIS. Η ενεργοποίηση της υπηρεσίας θα πραγματοποιηθεί αυτόματα στο προφίλ σου.
Ο τεχνικός σου θα πρέπει να λάβει υπόψη του τα παρακάτω:
· Η παράμετρος payMethod στο response μήνυμα πλέον μπορεί να λαμβάνει την τιμή «IRIS».
· Αν θέλεις να εμφανίζετε το IRIS ως ξεχωριστή μέθοδος πληρωμής στην checkout σελίδα, θα χρειαστεί να κάνεις χρήση της μεταβλητής payMethod=’IRIS’.
· Στην περίπτωση που έχεις παραμετροποιήσει τη σελίδα πληρωμής (μέσω css αρχείου, ενσωμάτωση σε iframes κ.τ.λ.) θα πρέπει να γίνει έλεγχος για την ορθή λειτουργία της και επιβεβαίωση ότι εμφανίζεται το IRIS στη σελίδα πληρωμής.
Για αναλυτικές οδηγίες δες εδώ
34. Χρησιμοποιώ plugin για τη διασύνδεση του e-shop μου. Πρέπει να κάνω κάποια αλλαγή;
Εφόσον χρησιμοποιείς τα plugins που σου παρέχουμε και έχεις ενεργοποιήσει τις αυτόματες ενημερώσεις, δεν απαιτείται κάποια περαιτέρω ενέργεια. Σε περίπτωση που οι αυτόματες ενημερώσεις δεν είναι ενεργές, θα χρειαστεί να προβείς σε χειροκίνητη επικαιροποίηση του plugin μέσω του αντίστοιχου marketplace.
Για αναλυτικές οδηγίες δες εδώ
35. Έχω διασύνδεση eshop μέσω Direct καναλιού. Υπάρχει κάποια τροποποίηση που πρέπει να πραγματοποιηθεί;
Ναι, για να εξυπηρετήσεις τις συναλλαγές μέσω IRIS, θα χρειαστεί να υλοποιήσεις τη διασύνδεση με redirection. Για αναλυτικές οδηγίες δες εδώ
36. Οι συναλλαγές IRIS υποστηρίζονται από όλους τους τύπους συναλλαγών;
· Οι συναλλαγές IRIS υποστηρίζονται μόνο από πληρωμές (Payments).
· Συναλλαγές με προέγκριση (Preauthorisation/Payment Explicit) και επαναλαμβανόμενες συναλλαγές (recurring payments) δεν υποστηρίζουν την πληρωμή με IRIS και δεν θα εμφανίζεται η συγκεκριμένη επιλογή στην σελίδα πληρωμής.
· Εάν ο πελάτης επιλέξει δόσεις και στη συνέχεια τρόπο πληρωμής με IRIS θα χρεωθεί όλο το ποσό εφάπαξ.
Για αναλυτικές οδηγίες δες εδώ
37. Πως μπορώ να εμφανίσω το λογότυπο του IRIS στο e-shop μου;
Το λογότυπο του IRIS είναι διαθέσιμο για λήψη μέσω της σελίδας στον ακόλουθο σύνδεσμο.